2023
30′
W Audycji: Pieśń utracona podejmuję temat odtwarzania pieśni zapisanej na pochodzącej z Urkeszu glinianej tabliczce z XV w. p.n.e.
Tego typu artefakty pochodzą z cywilizacji kręgu Mezopotamii, geograficznie umiejscowionej na terenach obecnej Syrii, a zapisane są pismem klinowym; najsłynniejsza jest tablica zawierająca Hymn do Nikkal – jest to pierwszy kompletny zapis utworu muzycznego. Istnieje około pięć zupełnie odmiennych wersji odtworzonego Hymnu.
Ta zadziwiająca sytuacja spowodowana jest przytłaczającą liczbą niewiadomych związanych z huryckimi tablicami. Do najważniejszych należy sam język – hurycki jest martwym, niespokrewnionym z innymi znanymi językami izolatem a ponadto na tabliczkach jest zapisany alfabetem z Mezopotamii (więc jest już sam w sobie transliteracją oryginału). Sama notacja muzyczna również jest zagadkowa, a odczytanie jej bazuje wyłącznie na poszlakach.
Mając świadomość powyższych trudności zapraszam do wysłuchania mojej opowieści…
Pragnę wyrazić ogromną wdzięczność sponsorowi dzisiejszego koncertu: Fundacji Pro Muzyka Nowa a w szczególności panu Jerzemu Trzeszczyńskiemu za umożliwienie prawykonania mojej kompozycji.
28.11.2023, godz. 19:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach
136. Śląska Trybuna Kompozytorów: Hommage à Andrzej Krzanowski
Zamówienie kompozycji Przemysława Schellera zostało ufundowane przez Fundację Ernsta von Siemensa
Koncert oraz prawykonanie Audycji Przemysława Schellera sponsorowane przez Fundację Pro Muzyka Nowa