Audycja: Pieśń utracona – na głos, akordeon, dwie perkusje i elektronikę

2023

30′

W Audycji: Pieśń utracona podejmuję temat odtwarzania pieśni zapisanej na pochodzącej z Urkeszu glinianej tabliczce z XV w. p.n.e. 

Tego typu artefakty pochodzą z cywilizacji kręgu Mezopotamii, geograficznie umiejscowionej na terenach obecnej Syrii, a zapisane są pismem klinowym; najsłynniejsza jest tablica zawierająca Hymn do Nikkal – jest to pierwszy kompletny zapis utworu muzycznego. Istnieje około pięć zupełnie odmiennych wersji odtworzonego Hymnu.

Ta zadziwiająca sytuacja spowodowana jest przytłaczającą liczbą niewiadomych związanych z huryckimi tablicami. Do najważniejszych należy sam język – hurycki jest martwym, niespokrewnionym z innymi znanymi językami izolatem a ponadto na tabliczkach jest zapisany alfabetem z Mezopotamii (więc jest już sam w sobie transliteracją oryginału). Sama notacja muzyczna również jest zagadkowa, a odczytanie jej bazuje wyłącznie na poszlakach.

Mając świadomość powyższych trudności zapraszam do wysłuchania mojej opowieści…

Pragnę wyrazić ogromną wdzięczność sponsorowi dzisiejszego koncertu: Fundacji Pro Muzyka Nowa a w szczególności panu Jerzemu Trzeszczyńskiemu za umożliwienie prawykonania mojej kompozycji.

28.11.2023, godz. 19:00

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach

136. Śląska Trybuna Kompozytorów: Hommage à Andrzej Krzanowski

Zamówienie kompozycji Przemysława Schellera zostało ufundowane przez Fundację Ernsta von Siemensa

Koncert oraz prawykonanie Audycji Przemysława Schellera sponsorowane przez Fundację Pro Muzyka Nowa

2024 © Przemysław Scheller