2024
16′
Kompozycja zamówiona przez Fundację Pro Muzyka Nova
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
data i miejsce prawykonania / first performance:
12.04.2024, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki
Festiwal Musica Polonica Nova
2023
30′
W Audycji: Pieśń utracona podejmuję temat odtwarzania pieśni zapisanej na pochodzącej z Urkeszu glinianej tabliczce z XV w. p.n.e.
Tego typu artefakty pochodzą z cywilizacji kręgu Mezopotamii, geograficznie umiejscowionej na terenach obecnej Syrii, a zapisane są pismem klinowym; najsłynniejsza jest tablica zawierająca Hymn do Nikkal – jest to pierwszy kompletny zapis utworu muzycznego. Istnieje około pięć zupełnie odmiennych wersji odtworzonego Hymnu.
Ta zadziwiająca sytuacja spowodowana jest przytłaczającą liczbą niewiadomych związanych z huryckimi tablicami. Do najważniejszych należy sam język – hurycki jest martwym, niespokrewnionym z innymi znanymi językami izolatem a ponadto na tabliczkach jest zapisany alfabetem z Mezopotamii (więc jest już sam w sobie transliteracją oryginału). Sama notacja muzyczna również jest zagadkowa, a odczytanie jej bazuje wyłącznie na poszlakach.
Mając świadomość powyższych trudności zapraszam do wysłuchania mojej opowieści…
Pragnę wyrazić ogromną wdzięczność sponsorowi dzisiejszego koncertu: Fundacji Pro Muzyka Nowa a w szczególności panu Jerzemu Trzeszczyńskiemu za umożliwienie prawykonania mojej kompozycji.
28.11.2023, godz. 19:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach
136. Śląska Trybuna Kompozytorów: Hommage à Andrzej Krzanowski
Zamówienie kompozycji Przemysława Schellera zostało ufundowane przez Fundację Ernsta von Siemensa
Koncert oraz prawykonanie Audycji Przemysława Schellera sponsorowane przez Fundację Pro Muzyka Nowa
2021
Utwór jest luźno inspirowany dźwiękiem dzwonów i wierszem o tym samym tytule.
W kompozycji zastosowano kilka niestandardowych technik gry, co zmusza zespół do dostosowania swoich muzycznych relacji.
2020
Kompozycja jeszcze nie została prawykonana.
2019
Trzy miniatury badają komunikację niewerbalną i podprogowe przekazy między wykonawcami.
Muzycy są rozmieszczeni w niezwykły sposób – wokół publiczności, w czterech rogach sali, tworząc trójwymiarową przestrzeń dźwiękową (zamiast standardowego obrazu dźwiękowego).
Odległość, utrudniony kontakt wzrokowy i sama muzyka implikują potrzebę specyficznej komunikacji wewnętrznej w zespole.
Części Trzech miniatur powinny być wykonane na jednym koncercie osobno: Preludium – na początku, Interludium – w środku, Postludium – na zakończenie wydarzenia.
Sonata na flet i harfę to kompozycja napisana dla Anny Scheller i Łukasza Długosza. Trzy części utworu nawiązują do klasycznej struktury – część pierwsza jest umiarkowanie szybka z odniesieniami do formy sonatowej, druga: powolna, liryczna, a trzecia: wirtuozowskie scherzo rondo.
Sonata jest próbą twórczego połączenia elementów minionych epok, technik kompozytorskich XX i XXI wieku oraz własnego języka muzycznego.
Pojawiają się w niej charakterystyczne dla mojej twórczości zróżnicowane barwy oraz harmonika oscylująca między spektralizmem a centrami tonalnymi.
2012
Zamówienie Polskiego Towarzystwa Harfowego
Utwór programowy, zakorzeniony w kulturze chrześcijansko-europejskiej; jednoczęściowy oparty na formie łukowej, która w sposób naturalny pobudza percepcję odbiorcy. Części skrajne w założeniu będą miały wirtuozowski charakter, bogatą warstwę metrorytmiczną i energetyczny przekaz. Część środkowa eksplorować ma nowe brzmienia i techniki wykonawcze oraz ze względu na unikalną obsadę instrumentalną stwarzać będzie możliwość ukazania wyjątkowo barwnej przestrzeni dźwiękowej.
<!– wp:paragraph –>
<p>2012</p>
<!– /wp:paragraph –>
12′
Wyobrażam sobie świat, którego ciemności rozświetlane są jedynie sporadycznie. Paleta barw ogranicza się do różnych odcieni czerwieni…
Wszelkie odgłosy są słabe i przytłumione. Z biegiem czasu można nauczyć się je odróżniać i docenić ich różnorodność. Szumy, uderzenia, trzeszczenia, a nawet wybrzmiewająca jakby w oddali mowa, śpiew…
Siła ciążenia działa w inny sposób. Ruchy są powolne, płynne i pewnym sensie majestatyczne…
Krocząc spokojnieprzez ten Wyobrażony Krajobraz oswajamy się z nim, dostrzegamy różne jego aspekty, doceniamy nowe szczegóły. Patrzymy na te same rzeczy z różnych stron, widząc zawsze co innego. (Ten sam mechanizm został zastosowany w przebiegu harmonicznym utworu).
Błogi świat nie trwa wiecznie. Mimo naszego przyzwyczajenia przychodzi moment, w którym dociera do nas brutalna realność. Iluzja bezpieczeństwa zostaje zdarta, a z naszych snów o Wyobrażonym Krajobrazie, zostaje tylko krajobraz. W tym momencie kończy się nasza podróż, a zaczyna kolejna.
21′ – [fl., cl.b., sxf., acc., (2) perc., vln., vla., vlc.]
Są takie podróże, które odbywają się w miejscu.
Czasem cisza bywa najgłośniejsza.
Są takie momenty, gdy czas zaczyna jaśnieć.
Wtedy dostrzegamy niezauważalne.
–––
Podczas procesu kompozytorskiego miałem przed sobą schemat tzw. labiryntu pielgrzyma z katedry w Chartres. Jest to ułożona z płyt droga, która na pierwszy rzut oka wydaje się być skomplikowana i trudna do przejścia. Jednak, gdy ktoś zdecyduje się wejść do labiryntu okazuje się, że mimo wrażenie błądzenia, nie napotka ani jednego rozwidlenia, w związku z tym niechybnie dojdzie do wyjścia.
Starałem sobie wyobrazić ludzi podążających drogą labiryntu pielgrzyma. Co nimi powodowało? Jakie mieli myśli? Co sprawiało, że decydowali się iść wzdłuż niewidzialnych murów, zamiast przejść do środka labiryntu najprostszą drogą?
Mam wrażenie, że tego typu rodzaj wędrówki nie odbywa się w przestrzeni. Celem zaczyna być nie jakiś bliżej nieokreślony punk, ale czynność, podczas której coś zaczyna się zmieniać. Samotne podążanie, nużące, zdawało by się przesadnie monotonne wzdłuż tych krętych dróg zmusza do ciszy… Jest to chwila, w której czas zaczyna jaśnieć.
6’30” – [fl., cl. b., fg., pfte., vln., vla., vlc., cb.]
16′ – [fl., cl., cr., tr. / pfte., arp., acc. / (1) perc. / strings: 1, 1, 1, 1, 1]
Ta kompozycja emanuje z jednego motywu muzycznego, który nieustannie mutuje i przekształca się, ukazując kolejne warstwy swej fascynującej iluzji. Jest jak zagadka, która prowokuje pytanie: ileż może się zmienić, pozostając tym samym motywem? To metafora różnorodności, inspirująca do głębszego zrozumienia jej istoty.
Dostępny na płycie „Ukryte światło”
Dostępne na płycie: https://scheller.bandcamp.com/album/hidden-light
Platon mówi: „Jeśli złożysz fałszywe oświadczenie, wrzucę cię do wody”. Sokrates odpowiada: „Wrzucisz mnie do wody” / J. Buridan
…
Jeśli zadawanie sobie pytania „Czy ja śnię?” we śnie dowodzi, że tak jest, to czego dowodzi na jawie? / E. Hutton
…
Kiedy ziarnko prosa spada, nie wydaje żadnego dźwięku, ale kiedy spada tysiąc ziaren, wydaje dźwięk, w ten sposób wiele z niczego staje się czymś. / Arystoteles
2016
Ocean Forms to kompozycja napisana dla Zespołu Śpiewaków Camerata Silesia Katowice i Anny Scheller do wiersza indyjskiego noblisty Rabindranatha Tagore.
Muzyka podąża za tekstem, starając się uchwycić wyjątkowy spokój i ciszę. Techniki topofoniczne wzmacniają efekt płynnej narracji z rozmytymi konturami, dzieląc śpiewający zespół na dwie części. Starałem się zachęcić publiczność do wyciszenia się i kontemplacji kompozycji.
Dostępne na płycie: https://scheller.bandcamp.com/album/hidden-light
2022, do słów E. Dickinson
2023
Songs of Leaves – cztery pieśni na mezosopran i harfę w stroju ćwierćtonowym do słów starożytnej poezji chińskiej
2021
eMaze to skoncentrowana forma pytań i obserwacji, które zebrały się we mnie podczas pandemii. Lockdown – wydarzenie, które na wiele sposobów wpłynęło na społeczeństwo i jednostki, nie mogło pozostać bez odpowiedzi ze strony sztuki.
Jakie piętno odcisnęła pandemia na ludzkiej psychice?
Nadrzędnym problemem społecznym okazało się ograniczenie relacji międzyludzkich i aktywnego uczestnictwa w życiu bliskich. Postępujące zamykanie kolejnych obszarów codzienności stanowi poważne wyzwanie dla psychiki każdego człowieka. Za punkt kulminacyjny, a zarazem najbardziej symboliczny, uważam zamykanie przed ludźmi terenów naturalnych – lasów, parków, plaż. Dla wielu ta przestrzeń byłaby jedynym schronieniem przed groteskową rzeczywistością, a została wyrwana, jakby ktoś mógł rościć sobie do niej prawo. Jednocześnie można było zobaczyć przyrodę rozpościerającą się nad opustoszałymi ulicami, jakby czekała na tę okazję od lat.
Jaka jest relacja między ludźmi a naturą?
Wydarzenia kulturalne przeniosły się do sieci. Jednak dla wielu artystów i odbiorców były i są one jedynie substytutem wydarzeń w świecie rzeczywistym. Nie mogę się z tym zgodzić. Tworzenie wirtualnego świata otwiera wiele możliwości, dla każdego twórcy jest wyzwaniem i jednocześnie szansą na zmierzenie się z nową materią dla sztuki.
Czy prawdziwe doświadczenie artystyczne on-line jest możliwe?
Zapraszam w podróż po wirtualnej instalacji artystycznej.
eMaze yourself!
Stworzone przy wsparciu ZAiKS oraz firmy m33t.
2021
Piotr Ceglarek – światło, Przemysław Scheller – dźwięk, Anna Kuk – słowo, Adam Myrczek – narrator
Premiera: 3.09.2021
9. Festiwal Prawykonań. NOSPR Katowice / Rondo Sztuki
Ca. 40’
Przestrzenna kompozycja site-specific na głos i perkusję
Kompozycja jest wynikiem interakcji kilku czynników – zachwycającej akustyki tajemniczej przestrzeni, eksperymentów z wykorzystaniem przestrzeni jako elementu dzieła muzycznego oraz prób stworzenia prawdziwie immersyjnej kompozycji.
„Pustka jest formą, forma jest pustką” – czyż przestrzeń akustyczna nie jest właśnie tą pustką, którą należy zrównać z formą?
„Trace of a Waterbird” opowiada o byciu świadomym pustki i przyjmowaniu paradoksów; to muzyczny wgląd.
Wyjątkowa podróż przez pejzaże dźwiękowe Śląska. „Powitanie Słońca” to projekt stworzony przez Przemysława Schellera, który przenosi w świat dźwięków natury, uchwytując zarówno piękno otaczającego nas środowiska, jak i degeneracyjny na niego wpływ człowieka.
Autorskie nagrania Przemysława Schellera powstały w magicznej chwili – przed nastaniem świtu; w momencie w którym ptaki budzą się i chórem oznajmiają początek nowego dnia. Pejzaże zarejestrowano przy użyciu technik nagrań ambisonicznych, pozwalających uchwycić trójwymiarową przestrzeń dźwiękową.
Wydarzenie w formie prezentacji instalacji dźwiękowej odbyło się w Mieście Ogrodów, gdzie specjalnie przygotowany innowacyjny system nagłośnieniowy stworzony przez Biuro Dźwięku zapewnił niezapomniane wrażenia słuchowe.
Dofinansowane z Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS
Kompozycja nagrodzona II nagrodą na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Future Symphony w Wilnie (Litwa)
Nagranie dostępne na płycie: https://acteprealable.com/catalogues/composers/ap0494/
2019
Nagranie dostępne na CD: https://acteprealable.com/catalogues/composers/ap0494/
Droga – kompozycja nie jest statyczna; nie jest obrazem. Zmienia się w czasie; reprezentuje proces. Z drugiej strony jest to także kolejny (a właściwie drugi) krok na nowo obranej ścieżce.
Martwe ziarno – w symbolice biblijnej ziarno umiera i przynosi owoce. Jest to cykl życia.
Organiczna natura roślin i ich wegetacja jest znaczącą inspiracją w tym utworze. Starałem się, aby muzyka rosła, kiełkowała, kwitła… Chciałem, aby orkiestrowe tekstury były tak żywe i oddychające, jak to tylko możliwe.
Czas wymyka się ograniczeniom sztywnych ram; swobodnie zwalnia lub przyspiesza… Orkiestra jest rosnącą żywą tkanką.
2019
Nagranie dostępne na CD: https://acteprealable.com/catalogues/composers/ap0494/
Kompozycja otrzymała Grand Prix na międzynarodowym konkursie kompozytorskim New Note Competition w Samoborze (Chorwacja)
Dostępne są dwie wersje partytury:
Czasem wystarczy jedno słowo by kształtować rzeczywistość.
Utwór wyróżniony na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Patri Patriae 2014;
Kompozycja jeszcze nie doczekała się prawykonania.
2011
I miejsce oraz nagroda publiczności na Konkursie kompozytorskim roku (Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego)
I miejsce na konkursie kompozytorskim w Gdańsku
Dostępne na płycie: https://scheller.bandcamp.com/album/hidden-light
Kompozycja ma na celu uchwycenie osobistych refleksji, które kojarzą mi się z zimą. Nie jest to więc muzyka stricte ilustracyjna. Jest to raczej obraz myśli sprowokowanych cyklem roku.
Pisząc ten utwór, widziałem skrzącą się w słońcu biel śniegu; jego pozorną tylko jednolitość, jednostajność i bezruch. Wystarczy przecież zmienić nieco kąt patrzenia, a konstelacja świetlnych błysków i refleksów zmienia się jak w kalejdoskopie. Jakie życie wypełnia przestrzeń, gdy podmuch wiatru przebiega po powierzchni zmrożonego śniegu!
Ten wielobarwny, biały śnieg tańczył iskrami, a kwitnące życie w pozornej stagnacji stało się inspiracją.
Utwór znalazł się w finale Międzynarodowego Konkursu Muzyki Komputerowej Musica Nova w czeskiej Pradze.
Platon mówi: „Jeśli złożysz fałszywe oświadczenie, wrzucę cię do wody”. Sokrates odpowiada: „Wrzucisz mnie do wody” / J. Buridan
…
Jeśli zadawanie sobie pytania „Czy ja śnię?” we śnie dowodzi, że tak jest, to czego dowodzi na jawie? / E. Hutton
…
Kiedy ziarnko prosa spada, nie wydaje żadnego dźwięku, ale kiedy spada tysiąc ziaren, wydaje dźwięk, w ten sposób wiele z niczego staje się czymś. / Arystoteles
2022
Istnieje ogólna zgoda co do wielowarstwowej natury rzeczywistości. Jednak różnice w charakterystyce i genezie tych warstw są szybko widoczne.
Koany burzą nadmierną pewność siebie w osądzaniu tego. Poprzez swój paradoks rzucają wyzwanie wszelkim dualistycznym podziałom.
„Czy muzyczny koan jest możliwy?” zapytał uczeń mistrza.
„Lekki uśmiech i rozbite lustro” – brzmiała odpowiedź.
Widowisko mappingowe na fasadzie kościoła kalwaryjskiego w Piekarach Śląskich w związku ze 170-leciem zakończenia budowy kościoła Najświętszej Maryi Panny i św. Bartłomieja w Piekarach Śląskich.
Spektakl świetlny w technologii mappingu budynku ratusza miejskiego w Jeleniej Górze w ramach festiwalu świateł Movi Cities. „Duch gór – Władca karkonoszy”
Autorzy: QBIK Pracownia Architektoniczna
Artysta wizualny: Maja Kaczmarzyk
Architekt: Alina Knobloch, Michał Kaczmarzyk
Muzyka: Przemysław Scheller, Warped Waves
Scenariusz festiwalu: architekt Michał Kaczmarzyk
Dyrektor festiwalu: Robert Futerhendler 02.10.2022