Od 2015 roku pracuję jako pracownik naukowo dydaktyczny w szkolnictwie wyższym; obecnie jako adiunkt Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a początkowo w Zakładzie Nowych Mediów Uniwersytetu Śląskiego.
Moją wielką pasją jest pedagogika – lubię inspirować i zachęcać do kreatywnych działań. Staram się, by spotkanie ze mną było żywym przeżyciem, opartym na immersji w poruszany temat. Dlatego uczestnicy mogą spodziewać się wielu przykładów i aktywności łączonych z objaśnieniem zagadnień teoretycznych.
Jako popularyzator muzyki i prowadzący warsztaty miałem przyjemność brać udział w takich wydarzeniach jak OFF Festival, Śląski Festiwal Nauki, Journées Art & Science w Saint Etienne, czy w czasie Tygodnia Dźwięku w ramach katowickiej Europejskiej Stolicy Nauki 2024 a także podczas licznych kameralnych spotkań w szkołach i instytucjach kultury.
To, co słyszysz, nie jest tym, co słychać – iluzje akustyczne
Ilekroć nasza percepcja poddawana jest próbie i okazuje się, że postrzegany przez nas obraz rzeczywistości nie są zgodny z realiami czujemy dyskomfort. Otrzymujemy wówczas niezbity dowód, że poznanie empiryczne i racjonalne mogą różnić się w swoich konkluzjach. lluzje akustyczne są doświadczeniami stworzonymi na podstawie owego dysonansu poznawczego.
W swojej prelekcji opiszę najważniejsze przykłady iluzji dźwiękowych oraz opowiem o mechanizmach, które wykorzystują do zmylenia naszej percepcji. Wszystko będzie podbudowane przykładami dźwiękowymi, by każdy mógł skonfrontować przedstawioną teorię z rzeczywistością i przekonać się osobiście, na ile jest podatny na owe złudzenia.
Podczas warsztatów tworzone są krótkie jingle muzyczne z wykorzystaniem dźwięków nagranych przez uczestników.
Składają się zazwyczaj z dwóch części:
Nie jest wymagana znajomość oprogramowania
Wykład z jednej strony na temat nietypowych źródeł dźwięku w muzyce elektronicznej, a z drugiej, ważniejszej, na temat wykształcenia i pielęgnowania w sobie specyficznego dla muzyków rodzaju słuchania.
Wprowadzenie do współczesnych strojów wykraczających poza standardowy 12-tonowy równomiernie temperowany.
Wykład oparty o liczne przykłady muzyczne połączone z wyjaśnieniem teoretycznym podstawy wskazanych strojów.
Warsztaty terenowe – spacer połączony z wykładem i aktywnością słuchową.
Pogawędka na temat soundscape’u (pejzażu dźwiekowego), ekologii akustyki, słuchania, uważności na przykładzie śródmiejskiego parku i sztuki współczesnej.
Poruszane zagadnienia dotyczą m.in.:
rozpoznawania śpiewu ptaków, zanieczyszczenie dźwiękiem, ale też kwestie deep listening. Dyskusję pogłębią ćwiczenia praktyczne z uważnego słuchania (mindful listening) z pogranicza medytacji a także wspólne wykonanie awangardowego dzieła muzycznego.
Oprócz powyższych propozycji chętnie podejmę się przygotowania wykładu na specjalną okazję.
Przykładem jest wykład wygłoszony w ramach II. Sesji Naukowo-artystyczej z cyklu Akordeon wczoraj a dziś: Muzyka elektroniczna z udziałem akordeonu.