Nauka

Od 2015 roku pracuję jako pracownik naukowo dydaktyczny w szkolnictwie wyższym; obecnie jako adiunkt Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a początkowo w Zakładzie Nowych Mediów Uniwersytetu Śląskiego.

Moją wielką pasją jest pedagogika – lubię inspirować i zachęcać do kreatywnych działań. Staram się, by spotkanie ze mną było żywym przeżyciem, opartym na immersji w poruszany temat. Dlatego uczestnicy mogą spodziewać się wielu przykładów i aktywności łączonych z objaśnieniem zagadnień teoretycznych.

Jako popularyzator muzyki i prowadzący warsztaty miałem przyjemność brać udział w takich wydarzeniach jak OFF Festival, Śląski Festiwal Nauki, Journées Art & Science w Saint Etienne, czy w czasie Tygodnia Dźwięku w ramach katowickiej Europejskiej Stolicy Nauki 2024 a także podczas licznych kameralnych spotkań w szkołach i instytucjach kultury.

To, co słyszysz, nie jest tym, co słychać – iluzje akustyczne

Ilekroć nasza percepcja poddawana jest próbie i okazuje się, że postrzegany przez nas obraz rzeczywistości nie są zgodny z realiami czujemy dyskomfort. Otrzymujemy wówczas niezbity dowód, że poznanie empiryczne i racjonalne mogą różnić się w swoich konkluzjach. lluzje akustyczne są doświadczeniami stworzonymi na podstawie owego dysonansu poznawczego.

W swojej prelekcji opiszę najważniejsze przykłady iluzji dźwiękowych oraz opowiem o mechanizmach, które wykorzystują do zmylenia naszej percepcji. Wszystko będzie podbudowane przykładami dźwiękowymi, by każdy mógł skonfrontować przedstawioną teorię z rzeczywistością i przekonać się osobiście, na ile jest podatny na owe złudzenia.

Podczas warsztatów tworzone są krótkie jingle muzyczne z wykorzystaniem dźwięków nagranych przez uczestników.

Składają się zazwyczaj z dwóch części:

  1. Warsztaty terenowe polegające na spacerze po mieście i próbie uchwycenia ciekawych, lub charakterystycznych dźwięków. Prowadzący omówi podstawowe techniki nagraniowe z wykorzystaniem telefonu komórkowego, lub przenośnego rejestratora.
  2. Sounddesign – podstawy pracy z dźwiękiem w profesjonalnym programie typu DAW (Reaper). Selekcja, obróbka i kategoryzacja nagranych dźwięków (podział na perkusyjne, melodyczne, harmoniczne itp.).Jingiel – stworzenie kilku-kilkunastosekundowego jingla muzycznego z wykorzystaniem pozyskanych dźwięków.

Nie jest wymagana znajomość oprogramowania

Wykład z jednej strony na temat nietypowych źródeł dźwięku w muzyce elektronicznej, a z drugiej, ważniejszej, na temat wykształcenia i pielęgnowania w sobie specyficznego dla muzyków rodzaju słuchania.

Wprowadzenie do współczesnych strojów wykraczających poza standardowy 12-tonowy równomiernie temperowany.

Wykład oparty o liczne przykłady muzyczne połączone z wyjaśnieniem teoretycznym podstawy wskazanych strojów.

Warsztaty terenowe – spacer połączony z wykładem i aktywnością słuchową.

Pogawędka na temat soundscape’u (pejzażu dźwiekowego), ekologii akustyki, słuchania, uważności na przykładzie śródmiejskiego parku i sztuki współczesnej. 

Poruszane zagadnienia dotyczą m.in.:

rozpoznawania śpiewu ptaków, zanieczyszczenie dźwiękiem, ale też kwestie deep listening. Dyskusję pogłębią ćwiczenia praktyczne z uważnego słuchania (mindful listening) z pogranicza medytacji a także wspólne wykonanie awangardowego dzieła muzycznego.

Oprócz powyższych propozycji chętnie podejmę się przygotowania wykładu na specjalną okazję.

Przykładem jest wykład wygłoszony w ramach II. Sesji Naukowo-artystyczej z cyklu Akordeon wczoraj a dziś: Muzyka elektroniczna z udziałem akordeonu.

2024 © Przemysław Scheller